Blog

Zasady savoir-vivre w ośrodku wypoczynkowym Baltic Spa w Świnoujściu

Zasady savoir-vivre obowiązujące w ośrodku wypoczynkowym Baltic Spa w Świnoujściu nie różnią się od tych, z którymi koniecznie powinniśmy się zapoznać przed jakimkolwiek wyjazdem do hotelu czy innego miejsca oferującego usługi noclegowe na wysokim poziomie. Dzięki ich znajomości unikniemy sytuacji, w których moglibyśmy poczuć się niekomfortowo, co z kolei zapewni nam miły i przyjemny pobyt w wybranym przez nas miejscu. Przyjrzyjmy się więc podstawowym regułom dobrego wychowania!

Zasady savoir-vivre w ośrodku wypoczynkowym Baltic Spa w Świnoujściu

Spis treści:
Podstawy i najważniejsze informacje
Kto pierwszy się wita?
Podstawy dress-code'u
A co z dziećmi?
Jak się zachowywać się w restauracji?
Bufet szwedzki – jak to działa?
Zachowanie przy stole
Dzieci w restauracji
Właściwe zachowanie w strefie spa

Savoir-vivre, czyli podstawowe zasady dobrego wychowania obowiązujące w ośrodkach wypoczynkowych w Świnoujściu i poza nim

Pierwszą z podstawowych zasad dobrego wychowania, z francuskiego zwanych również savoir-vivre, obowiązującą nie tylko w ośrodkach wypoczynkowych znajdujących się w Świnoujściu czy gdziekolwiek indziej na świecie, lecz również w innych miejscach, jest obowiązek uprzejmego przywitania się. Równie ważne są jednak kwestie związane z dopasowaniem stylu ubioru do wymagań miejsca, w którym przebywamy. Osobom podróżującym z dziećmi nie wolno również zapominać o tym, że powinny dopilnować, aby najmłodsi uczestnicy turnusu nie przeszkadzali innym wczasowiczom w wypoczynku. Przyjrzyjmy się tym trzem podstawowym kwestiom i związanym z nimi zasadom dobrego wychowania nieco bliżej.

Kto powinien pierwszy się przywitać?

Zgodnie z obowiązującymi regułami to my, a więc goście w nowym miejscu, powinniśmy jako pierwsi przywitać się w sposób odpowiedni do pory dnia, rozpoczynając tym samym przyjazną interakcję z obsługą ośrodka. Pamiętajmy, że według opinii specjalistów całkowicie nie do pomyślenia jest przejście do tak zwanego sedna sprawy bez uprzedniego przywitania się i przedstawienia. Nie zaczynajmy więc naszego pobytu od: „Ja mam u Państwa rezerwację”. Zostaniemy znacznie lepiej odebrani, gdy rozpoczniemy od „Dzień dobry”, a następnie podamy swoje nazwisko i dopiero wówczas przejdziemy do kwestii związanych z rezerwacją pobytu. Należy tu zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi regułami nie należy podawać ręki przez stół, dlatego też podczas interakcji ze znajdującą się za blatem recepcji osobą nie powinniśmy wyciągać dłoni na powitanie.

Dress-code, czyli jak się ubrać?

W ośrodkach wypoczynkowych panuje zwykle dość luźny dress-code. Najczęściej spotykane są tu stylizacje casualowe, które łączą w sobie wygodę i prostą, niezobowiązującą elegancję. Panowie mogą więc spokojnie spakować do swoich walizek proste spodnie z dżinsu czy dzianiny, wygodne koszule i t-shirty oraz miękkie, dresowe marynarki, a także modne obuwie sportowe. Panie z kolei mogą zdecydować się na wygodne sukienki z dzianiny, ale również na dżinsy czy spodnie z różnego rodzaju tkanin połączone z prostymi bluzkami, koszulami czy lekkimi sweterkami, jak również miękkie i płaskie balerinki lub wygodne obuwie sportowe. Warto jednak wziąć ze sobą jedną nieco bardziej elegancką kreację, która przyda nam się na przykład podczas pożegnalnej kolacji czy podczas organizowanych niekiedy przez ośrodki wypoczynkowe przyjęć tematycznych związanych na przykład z walentynkami czy andrzejkami. Nie zapominajmy także o odpowiednim stroju na basen i do strefy spa. Do tej kwestii odniesiemy się szerzej w jednej z kolejnych sekcji niniejszego artykułu.

Podczas pobytów wakacyjnych zarówno panowie, jak i panie mogą zamiast sportowych butów wybrać raczej wygodne klapki czy sandały, a spodnie zamienić na krótsze spodenki z lnu czy bawełny. Pamiętajmy jednak, aby nasz ubiór podczas przebywania w ośrodku nie był zbyt skąpy – ekstremalnie krótkie spodenki czy koszulki odsłaniające brzuch zakładajmy raczej przed wyjściem na plażę, a nie przed wyjściem do znajdującej się w obrębie budynku restauracji czy kawiarni.

Dziecko bawiące się w basenie

Dbanie o najmłodsze pokolenie gości

Zadbanie o najmłodsze pokolenie gości nie należy do zakresu zadań obsługi hotelowej, lecz do odpowiedzialnych za nie rodziców lub opiekunów. Pamiętajmy, że choć my przyzwyczailiśmy się już może do nieustającego hałasu, z jakim wiąże się posiadanie gromadki dzieci, pozostali goście w hotelu mogą mieć zupełnie inne doświadczenia życiowe i zupełnie inne oczekiwania. Również dzieciom powinniśmy więc odpowiednio wcześniej przedstawić podstawowe zasady dobrego wychowania, które obowiązują nie tylko na wyjazdach do ośrodków wypoczynkowych, lecz również w innych sytuacjach społecznych takich jak wizyty w kinie, pizzerii czy nawet jazda komunikacją miejską. Według zasad dobrego wychowania dzieci nie powinny zachowywać się głośno ani biegać po pomieszczeniu, w którym się znajdują. Może to bowiem przeszkadzać innym gościom ośrodka w wypoczynku, który jest przecież celem ich wizyty. Dzieci powinny również znać reguły prawidłowego zachowania przy stole, do których szerzej odniesiemy się w kolejnej sekcji niniejszego artykułu, traktującej właśnie o zachowaniu w restauracjach, kawiarniach i innych miejscach serwujących posiłki.

Savoir-vivre w restauracji ośrodka wypoczynkowego, czyli jak zachować się przy stole nie tylko w świnoujskim Baltic Spa

Zasady savoir-vivre, których należy przestrzegać przy stole nie tylko w restauracji ośrodka wypoczynkowego Baltic Spa w Świnoujściu, stanowią bardzo szerokie zagadnienie. Pewne różnice mogą wynikać z odmiennych standardów panujących w poszczególnych lokalach gastronomicznych. W luksusowej restauracji z pełną obsługą powinniśmy na przykład grzecznie się przywitać i zaczekać, aż kelner wskaże nam wolny stolik, który możemy zająć. Istnieją jednak również restauracje, w których obsługa kelnerska co prawda podchodzi do stolika, aby przyjąć zamówienie, a następnie podaje dania, lecz wyboru stolika możemy dokonać sami. Jeszcze inaczej wygląda sytuacja w restauracjach i barach samoobsługowych, w których nie ma obsługi kelnerskiej, a gotowe dania odbiera się samodzielnie. A jak jest w ośrodku wypoczynkowym Baltic Spa w Świnoujściu?

Bufet szwedzki a zasady dobrego wychowania

Śniadania i kolacje w ośrodku wypoczynkowym Baltic Spa w Świnoujściu serwuje się w formie bufetu szwedzkiego, w ramach którego goście mogą wybierać spośród licznych dań ciepłych i zimnych, a także dodatków w postaci na przykład sałatek, surówek czy świeżych owoców. Według zasad dobrego wychowania po wejściu do sali restauracyjnej powinniśmy więc najpierw wziąć talerz, na który nałożymy wybrane przez siebie dania, oraz sztućce. Po nałożeniu wybranych potraw możemy zająć wolny stolik, przy którym spożyjemy posiłek. Po przyniesieniu talerza i sztućców do stołu możemy od razu podejść po jeden z dostępnych napojów, czyli herbatę, kawę, sok lub wodę.

Jak nakładać potrawy z bufetu szwedzkiego?

Nakładając potrawy z bufetu szwedzkiego powinniśmy przede wszystkim mieć na uwadze fakt, że jest on dostępny dla wszystkich gości w wyznaczonych godzinach. Oznacza to, że możemy bez obaw nałożyć sobie najpierw nieco mniej, a następnie wstać po dokładkę. Dań z pewnością nie zabraknie, gdyż dba o to wykwalifikowany i doświadczony personel kuchenny ośrodka Baltic Spa. Aby uniknąć sytuacji, w których już podczas jedzenia zdamy sobie sprawę, że kierując się poczuciem pierwszego głodu, nałożyliśmy sobie zdecydowanie zbyt dużo, warto na początek wybrać tylko kilka z dostępnych potraw lub nałożyć niewielką porcję każdego z tych, na które mamy ochotę. Zapobiegniemy w ten sposób marnowaniu jedzenia.

Właściwe zachowanie przy stole

Kwestie związane z właściwym zachowaniem przy stole są znacznie bardziej uniwersalne i obowiązują w każdym miejscu, w którym spożywamy posiłek – być może z wyjątkiem biwaków na leśnych polanach. Aby łatwiej było je zapamiętać, stworzyliśmy podstawową listę najważniejszych zasad, których należy przestrzegać.

  1. Przy stole należy siedzieć tak, aby wygodnie opierać wyprostowane plecy o krzesło. Nie należy się garbić, zakładać nogi na nogę ani opierać o brzeg stołu łokci.
  2. Podczas jedzenia łokcie powinniśmy trzymać blisko siebie – nigdy nie na stole.
  3. Nabraną na łyżkę czy widelec potrawę należy podnosić do ust, a nie pochylać się całą sylwetką w stronę talerza.
  4. Nie należy nabierać na talerz zbyt wiele, gdyż wygląda to nieestetycznie. Lepiej dobrać potrawę po skończeniu pierwszej nałożonej porcji niż nakładać od razu porcję podwójną.
  5. Nabrane na talerz dania należy zjeść w całości, nie pozostawiając po sobie żadnych resztek.
  6. Potrawy mączne, warzywa i siekane mięsa można jeść wyłącznie za pomocą widelca trzymanego w prawej dłoni.
  7. Mięsa wymagające pokrojenia kroimy nożem trzymanym w prawej dłoni, a widelcem trzymanym w lewej przenosimy do ust.
  8. Nie należy kroić potraw na zapas, lecz w miarę jedzenia odkrawać kęs za kęsem.
  9. Po zakończeniu posiłku należy zaczekać, aż pozostałe osoby znajdujące się przy naszym stoliku również skończą jeść, a dopiero wówczas możemy wstać od stołu.

Śniadanie w formie bufetu

W przypadku ostatniej reguły można dopuścić oczywiście odstępstwo wówczas, gdy planujemy wstać po dokładkę. Wówczas oddalenie się od stołu nie wiąże się z zakończeniem przez nas posiłku.

Przedstawione przez nas powyżej podstawowe zasady oparte są na tych zawartych w pochodzących jeszcze z okresu międzywojennego podręczników. Widzimy jednak, że bez wątpienia są one wciąż aktualne, choć nie odwołują się do wszystkich sfer życia w dzisiejszym świecie. Jeśli chodzi o zasady związane z nieco bardziej nowoczesnymi aspektami naszego codziennego życia, koniecznie powinniśmy pamiętać o tym, aby unikać korzystania z telefonu komórkowego podczas posiłków, a od głośnych rozmów telefonicznych powstrzymywać się we wszystkich publicznych strefach ośrodka – czyli zarówno w holu czy korytarzach, jak i w restauracji, kawiarni czy strefie spa.

Reguły zachowania przy stole dla najmłodszych

Wpajanie reguł właściwego zachowania się przy stole dobrze jest zacząć od najmłodszych lat. Pamiętajmy jednak, aby szczególnie przed wyjazdem do ośrodka wypoczynkowego raz jeszcze przedstawić swoim pociechom zasady, zgodnie z którymi powinny się one zachowywać, aby nie przeszkadzać innym gościom znajdującym się w tym samym czasie na terenie restauracji. Zaznaczmy, że źle widziane jest mówienie z pełną buzią, siorbanie i mlaskanie, a pozostali goście mogą solidnie się zezłościć, gdy nasza pociecha będzie zachowywać się głośno, przekrzykując swoich rodziców czy protestując przeciwko obecności brukselki w nałożonej jej potrawie. Podkreślmy też, że przy stole nie należy bawić się smartfonem czy tabletem, a restauracja czy jadalnia z pewnością nie jest miejscem, w którym można bawić się w berka czy chowanego. Dzięki temu zarówno pobyt nasz, jak i pozostałych gości będzie spokojniejszy i zdecydowanie bardziej bezkonfliktowy niż w przypadku, gdy pozwolimy dzieciom na luźniejsze niż w domu zachowanie.

Jak zachować się w strefie spa ośrodka wypoczynkowego Baltic Spa w Świnoujściu? Poznaj najważniejsze zasady savoir-vivre

Osobnym tematem, jaki tylko pokrótce poruszymy na zakończenie tego artykułu, są najważniejsze zasady savoir-vivre'u w strefie spa ośrodków wypoczynkowych takich jak Baltic Spa. Podstawą jest tu oczywiście zabranie ze sobą odpowiednich elementów stroju, takich jak strój kąpielowy wraz z klapkami na basen, a także wygodna sportowa odzież do ćwiczeń na siłowni. Niemniej ważne jest zadbanie o to, aby inni goście korzystający w tym samym czasie z relaksu w strefie spa mogli w spokoju i ciszy oddać się masażom i odmładzającym zabiegom. Zachęcamy więc nie tylko do wyciszenia telefonu, lecz wręcz do niekorzystania ze sprzętów elektronicznych podczas zabiegów w spa.

Pamiętajmy, aby na każdy umówiony zabieg czy masaż przyjść około 10 minut wcześniej. Dzięki temu będziemy mieli wystarczająco dużo czasu, aby się właściwie przygotować, a kolejne osoby będą mogły skorzystać z zaplanowanych usług o wyznaczonej porze, bez irytujących i rozbijających plan całego dnia opóźnień. Warto też sprawdzić, czy zabieg, na który się wybieramy, wymaga wcześniejszych przygotowań. Niektóre z masek i zabiegów na twarz mogą bowiem wymagać na przykład ogolenia skóry twarzy przez mężczyzn na minimum kilka godzin przed rozpoczęciem procedury. Innych z kolei nie zaleca się przeprowadzać przed upływem minimum doby od ostatniego golenia czy depilacji, a jeszcze inne mogą wymagać wcześniejszego prysznica połączonego z intensywnie złuszczającym peelingiem.

Ręcznik i olejek do masażu

Określone reguły obowiązują także w strefie wellness, w której skład wchodzi basen, sauny oraz sale fitness. Podobnie jak w strefie spa, również tutaj zachęcamy gości do niekorzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych. Niedopuszczalne są tu rozmowy telefoniczne ani korzystanie z niewyciszonych smartfonów czy tabletów. Nie należy tu również nadmiernie hałasować ani prowadzić głośnych rozmów z innymi, mając na uwadze potrzebę relaksu i chęć wypoczynku pozostałych gości. Należy też pamiętać, że zgodnie z podstawowymi zasadami higieny należy zarówno przed wejściem do sauny, jak i do basenu koniecznie wziąć prysznic. Te same zasady higieny stanowią, że po skorzystaniu ze sprzętu znajdującego się w strefie fitness powinniśmy zadbać o jego wyczyszczenie za pomocą specjalnych płynów i sprejów antyseptycznych. Należy postępować tak zarówno z hantlami i innymi sprzętami ruchomymi, jak i z uchwytami orbitreków czy uchwytami i siodełkami rowerów stacjonarnych.

Zasady, o których powinniśmy pamiętać, mogą na pierwszy rzut oka wydać się przytłaczające. Pamiętajmy jednak, że służą one tylko temu, abyśmy zarówno my, jak i inni goście spędzający swój urlop w danym ośrodku mogli cieszyć się niezakłóconym spokojem. Zasady nie tylko nie przeszkodzą nam więc w dobrej zabawie, lecz umożliwią wypoczynek bez niekomfortowej niepewności co do tego, jak w danej sytuacji należy się zachować.

Blog

Blog

więcej

Kamera na plaży

Kamera na plaży

więcej

Rezerwacja On-line

Rezerwacja

więcej

Jak do nas dojechać

Dojazd

więcej

W wolnym czasie

W wolnym czasie

więcej

Pracuj z nami

Pracuj z nami

więcej

Nasze obiekty


West Baltic Resort
Apartamenty Feniks
Marisol
Róża Wiatrów
Apartament Pegaz
Rekrutacja
West Baltic Resort Hotel MariSol Feniks Apartamenty Apartament Róża Wiatrów Apartament Pegaz Last minute Swinemuende